Zgłoś nieprawidłowość

Zauważyłeś coś niepokojącego?

Dokonaj zgłoszenia przez bezpieczny kanał.

Jak to działa?

Jeżeli zauważyłeś/aś naruszenie prawa w organizacji, możesz dokonać zgłoszenia.
Możesz to zrobić jawnie lub anonimowo – otrzymasz numer zgłoszenia i kod dostępu, dzięki którym będziesz mógł sprawdzić status.

 

Pamiętaj!

Zgłoszenie może być dokonane wyłącznie w dobrej wierze.
Świadome składanie nieprawdziwych zgłoszeń jest zakazane pod rygorem odpowiedzialności karnej

Procedura zgłaszania nieprawidłowości

Procedura zgłaszania naruszeń prawa

  • 1 Postanowienia ogólne

Pojęcia użyte w niniejszej procedurze, oznaczają:

  1. Adres do kontaktu – adres korespondencyjny lub adres poczty elektronicznej Zgłaszającego.
  2. Członek Zarządu ds. AML – członek zarządu Podmiotu wyznaczony uchwałą Podmiotu do realizacji zadań i obowiązków wynikających z Ustawy AML, zgodnie z art. 7 tejże Ustawy.
  3. Działania następcze – działania podjęte przez Podmiot w celu oceny prawdziwości informacji zawartych w Zgłoszeniu oraz w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem Zgłoszenia, w szczególności przez postępowanie wyjaśniające, wszczęcie kontroli lub postępowania administracyjnego, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie procedury realizowanej w ramach wewnętrznej procedury dokonywania Zgłoszeń.
  4. Działania odwetowe – bezpośrednie lub pośrednie działania lub zaniechania mające miejsce w Kontekście związanym z pracą (a także próbę lub groźbę ich zastosowania), które są spowodowane Zgłoszeniem i które naruszają lub mogą naruszyć prawa Zgłaszającego lub wyrządzają lub mogą wyrządzić nieuzasadnioną szkodę Zgłaszającemu, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko niemu. W zależności od podstawy zatrudnienia Działania odwetowe mogą przybierać różne formy.

W przypadku świadczenia pracy na podstawie stosunku pracy – polegają w szczególności na:

a. odmowie nawiązania stosunku pracy;wypowiedzeniu lub rozwiązaniu bez wypowiedzenia stosunku pracy;

  1. niezawarciu umowy o pracę na czas określony lub umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na okres próbny, niezawarciu kolejnej umowy o pracę na czas określony lub niezawarciu umowy o pracę na czas nieokreślony po rozwiązaniu umowy o pracę na czas określony – w przypadku gdy sygnalista miał uzasadnione oczekiwanie, że zostanie z nim zawarta taka umowa;
  2. obniżeniu wysokości wynagrodzenia za pracę;
  3. wstrzymaniu awansu albo pominięciu przy awansowaniu;
  4. pominięciu przy przyznawaniu innych niż wynagrodzenie świadczeń związanych z pracą lub obniżeniu wysokości tych świadczeń;
  5. przeniesieniu na niższe stanowisko pracy;
  6. zawieszeniu w wykonywaniu obowiązków pracowniczych lub służbowych;
  7. przekazaniu innemu pracownikowi dotychczasowych obowiązków Zgłaszającego;
  8. niekorzystnej zmianie miejsca wykonywania pracy lub rozkładu czasu pracy;
  9. negatywnej ocenie wyników pracy lub negatywnej opinii o pracy;
  10. nałożeniu lub zastosowaniu środka dyscyplinarnego, w tym kary finansowej, lub środka o podobnym charakterze;
  11. przymusie, zastraszaniu lub wykluczeniu;
  12. mobbingu;
  13. dyskryminacji;
  14. niekorzystnym lub niesprawiedliwym traktowaniu;
  15. wstrzymaniu udziału lub pominięciu przy typowaniu do udziału w szkoleniach podnoszących kwalifikacje zawodowe;
  16. nieuzasadnionym skierowaniu na badania lekarskie, w tym badania psychiatryczne, chyba że przepisy odrębne przewidują możliwość skierowania pracownika na takie badania;
  17. działaniu zmierzającym do utrudnienia znalezienia w przyszłości pracy w danym sektorze lub w danej branży na podstawie nieformalnego lub formalnego porozumienia sektorowego lub branżowego;
  18. spowodowaniu straty finansowej, w tym gospodarczej, lub utraty dochodu;
  19. wyrządzeniu innej szkody niematerialnej, w tym naruszeniu dóbr osobistych, w szczególności dobrego imienia Zgłaszającego;
  20. wypowiadaniu umowy, której stroną jest Zgłaszający, w szczególności dotyczącej sprzedaży lub dostawy towarów lub świadczenia usług, odstąpienie od takiej umowy lub rozwiązanie jej bez wypowiedzenia.

W przypadku świadczenia pracy lub usług na podstawie innego stosunku prawnego niż stosunek pracy – polegają dodatkowo w szczególności na:

  1. wypowiedzeniu umowy, której stroną jest Zgłaszający, w szczególności dotyczącej sprzedaży lub dostawy towarów lub świadczenia usług, odstąpienie od takiej umowy lub rozwiązanie jej bez wypowiedzenia;
  2. nałożenie obowiązku lub odmowę przyznania, ograniczenie lub odebranie uprawnienia, w szczególności koncesji, zezwolenia lub ulgi.
  3. Działania represyjne – wszelkie przejawy negatywnych działań, jakie mogą dotknąć Zgłaszającego w wyniku dokonania Zgłoszenia wpływające na pogorszenie jego sytuacji prawnej lub faktycznej; lub groźby zastosowania takich działań, w tym Działania odwetowe.
  4. Informacje o naruszeniu prawa – informacje, w tym uzasadnione podejrzenie, dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w Podmiocie, lub dotyczące próby ukrycia takiego naruszenia.
  5. Informacje zwrotne – przekazane Zgłaszającym informacje na temat planowanych lub podjętych Działań następczych i powodów takich działań.
  6. Jednostka – jednostka odpowiedzialna za analizę i ocenę Zgłoszenia oraz podejmowanie Działań następczych, związanych ze zgłaszaniem Naruszeń.
  7. Kontekst związany z pracą – przeszłe, obecne lub przyszłe działania związane z wykonywaniem pracy na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji w podmiocie prawnym lub na rzecz tego podmiotu, w ramach których uzyskano informację o naruszeniu prawa oraz istnieje możliwość doświadczenia Działań odwetowych.
  8. Naruszenie – działanie lub zaniechanie, które jest niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące:
  9. korupcji;
  10. zamówień publicznych;
  11. usług, produktów i rynków finansowych;
  12. przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
  13. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
  14. bezpieczeństwa transportu;
  15. ochrony środowiska;
  16. ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
  17. bezpieczeństwa żywności i pasz;
  18. zdrowia i dobrostanu zwierząt;
  19. zdrowia publicznego;
  20. ochrony konsumentów;
  21. ochrony prywatności i danych osobowych;
  22. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
  23. interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
  24. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
  25. konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt a-p powyżej.

Naruszenie obejmuje:

  1. naruszenia rzeczywiste – takie, które miały miejsce lub mają obecnie miejsce Podmiocie;
  2. naruszeniach potencjalne – takie, które jeszcze nie wystąpiły, ale istnieje realne ryzyko, że wystąpią w przyszłości.
  1. Organ publiczny – naczelne i centralne organy administracji rządowej, terenowe organy administracji rządowej, organy jednostek samorządu terytorialnego, inne organy państwowe oraz inne podmioty wykonujące z mocy prawa zadania z zakresu administracji publicznej, właściwe do podejmowania Działań następczych w dziedzinach wskazanych w art. 3 ust. 1 Ustawy o sygnalistach.
  2. Osoba pomagająca w dokonaniu Zgłoszenia – osoba fizyczna, która pomaga Zgłaszającemu w dokonaniu Zgłoszenia i której pomoc nie powinna zostać ujawniona.
  3. Osoba powiązana ze Zgłaszającym – osoba fizyczna, która może doświadczyć Działań odwetowych na skutek dokonania Zgłoszenia, w tym współpracownik lub osoba najbliższa Zgłaszającego w rozumieniu art. 115 § 11 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny.
  4. Osoba, której dotyczy Zgłoszenie – osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, wskazana w Zgłoszeniu jako osoba, która dopuściła się naruszenia prawa lub jako osoba, z którą osoba, która dopuściła się naruszenia prawa, jest powiązana.
  5. Podmiot – BIALTAX Sp. z o.o. z siedzibą 21-500 Biała Podlaska ul. Łazienna 3/6 KRS 0000532709.
  6. Procedura – niniejsza Procedura zgłaszania naruszeń prawa w Podmiocie.
  7. Ustawa AML – ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.
  8. Ustawa o sygnalistach – ustawa z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów.
  9. Zgłaszający – sygnalista w rozumieniu art. 4 ust 1 i 2 ustawy o ochronie sygnalistów lub inna osoba wykonująca czynności na rzecz Podmiotu informująca Podmiot o Naruszeniu, zgodnie z niniejszą Procedurą.
  10. Zgłoszenie – ustne lub pisemne przekazanie Podmiotowi informacji o naruszeniu prawa.

 

  • 2 Zasady podstawowe
  1. Procedura reguluje zasady i tryb dokonywania Zgłoszeń oraz podejmowania Działań następczych oraz ochrony Zgłaszających.
  2. Procedura wprowadza skuteczne, poufne i bezpieczne kanały dokonywania Zgłoszeń oraz zapewnia Zgłaszającym skuteczną ochronę przed Działaniami represyjnymi.
  3. Procedura została sporządzona w oparciu o postanowienia Ustawy o sygnalistach i Ustawy AML.
  4. Procedura określa zasady procedowania w stosunku do zgłoszeń wewnętrznych. Kwestię zgłoszeń zewnętrznych oraz ujawnienia publicznego w rozumieniu Ustawy o sygnalistach określają przepisy prawa powszechnie obowiązującego.
  5. Procedura ustalona została po konsultacji z przedstawicielami osób świadczących pracę w Podmiocie.
  6. Wszystkie osoby świadczące pracę w Podmiocie lub z nim współpracujące (w tym kontrahenci, dostawcy, wykonawcy, podwykonawcy lub agenci) zobowiązani są do zapoznania się z treścią Procedury oraz do jej przestrzegania.

  • 3 Sposoby zgłaszania Naruszeń
  1. Zgłoszenie może zostać dokonane:
    1. anonimowo – zapewniając brak możliwości identyfikacji Zgłaszającego,
    2. nieanonimowo – zapewniając możliwość identyfikacji Zgłaszającego.
  2. Zgłoszenia Naruszeń przyjmowane są za pośrednictwem przeznaczonego do  tego  formularza  internetowego dostępnego pod adresem https://bialtax.pl/zglaszanie-nieprawidlowosci
  3. Zgłoszenie powinno zawierać co najmniej:
  4. datę oraz miejsce Naruszenia;
  5. opis konkretnej sytuacji lub okoliczności stwarzających możliwość wystąpienia Naruszenia;
  6. wskazanie osoby, która dopuściła się Naruszenia,
  7. listę wszystkich dowodów  i  informacji,  jakimi  dysponuje  Zgłaszający,  które  mogą okazać się pomocne w procesie rozpatrywania Zgłoszenia, w tym listę osób mających wiedzę o Naruszeniu lub związek z Naruszeniem (w tym osób pokrzywdzonych),
  8. w przypadku Zgłoszeń nieposiadających cech anonimowości – imię i nazwisko Zgłaszającego oraz nr telefonu lub adres e-mail Zgłaszającego.
  9. Zgłaszający jest informowany o przyjęciu Zgłoszenia przez Podmiot w terminie 7 (siedmiu) dni licząc od dnia jego otrzymania, o ile wskazał w Zgłoszeniu Adres do kontaktu.
  • 4 Jednostka odpowiedzialna za obsługę Zgłoszeń
    1. Jednostką odpowiedzialną za przyjmowanie Zgłoszeń oraz podejmowanie Działań następczych jest
      Zarząd Podmiotu. Jednostka działa na podstawie pisemnego upoważnienia udzielonego przez Podmiot.
    2. Z prac Jednostki jest wyłączona:
      1. Osoba, której dotyczy Zgłoszenie,
      2. Osoba powiązana ze Zgłaszającym,
      3. Osoba pomagająca w dokonaniu Zgłoszenia,
      4. osoba, która z obawy o ryzyko naruszenia bezstronności wystąpiła z wnioskiem o wyłączenie jej z prac na potrzeby danego postępowania,
      5. osoba, co do której z treści Zgłoszenia wynika, że może być w jakikolwiek sposób zaangażowana w działanie lub zaniechanie stanowiące przedmiot Zgłoszenia.

Z wnioskiem o wyłączenie można wystąpić na każdym etapie postępowania.

  1. W sytuacji opisanej w ust. 2 powyżej Zarząd podejmuje decyzję o zleceniu przyjęcia i przeprowadzenia weryfikacji Zgłoszenia oraz dalszych Działań następczych innej osobie lub jednostce. Wszelkie postanowienia niniejszego paragrafu dotyczące Jednostki stosuje się odpowiednio względem ww. podmiotów.
  2. Praca osób zaangażowanych w postępowanie oraz wszelkie dokumenty, dane osobowe i informacje uzyskane w ramach przyjmowania i weryfikacji Zgłoszeń oraz podejmowania Działań następczych mają charakter poufny, pod rygorem sankcji wynikających z obowiązujących przepisów prawa.
  3. Do przyjmowania i weryfikacji Zgłoszeń, podejmowania Działań następczych oraz przetwarzania danych osobowych osób, o których mowa w ust. 1 powyżej, mogą być dopuszczone wyłącznie osoby posiadające pisemne upoważnienie Podmiotu. Wzór upoważnienia stanowi Załącznik nr 2 do niniejszej Procedury.
  4. Każda z osób zaangażowanych w postępowanie zw. z przyjmowaniem i weryfikacją Zgłoszeń oraz podejmowaniem Działań następczych zobowiązana jest do zachowania obiektywizmu, bezstronności i poufności przy dokonywaniu oceny Zgłoszenia. Przedmiotowe zobowiązanie pozostaje w mocy także po ustaniu stosunku pracy lub innego stosunku prawnego, w ramach którego wykonywały tę pracę.
  • 5 Weryfikacja Zgłoszeń
    1. Zgłoszenie jest przyjmowane i weryfikowane przez Jednostkę.
    2. Jednostka przeprowadza weryfikację Zgłoszenia podejmując działania w celu dokonania oceny prawdziwości informacji zawartych w Zgłoszeniu.
    3. Zgłoszenie podlega niezwłocznemu procedowaniu.
    4. W ramach weryfikacji Zgłoszenia Jednostka może wystąpić do Zgłaszającego o dodatkowe informacje dotyczące Zgłoszenia oraz wezwać osoby mające związek ze Zgłoszeniem na rozmowy oraz żądać, z zastrzeżeniem poszanowania bezwzględnie obowiązujących przepisów prawa, wglądu do dokumentów, korespondencji elektronicznej, oraz zabezpieczyć inne dowody mogące mieć związek lub przyczynić się do zweryfikowania Zgłoszenia.
    5. Jednostka może zaangażować przedstawicieli komórek organizacyjnych Podmiotu lub niezależnych konsultantów do udziału w postępowaniu wyjaśniającym dot. Zgłoszenia oraz dalszych Działaniach następczych.
    6. Weryfikacja Zgłoszenia dokonywane jest w możliwie najkrótszym terminie.
    7. Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego Jednostka ocenia zasadność Zgłoszenia. W przypadkuZgłoszenia zasadnego, Jednostka wydaje rekomendacje w zakresie dalszych Działań następczych, których celem jest wyeliminowanie skutków Naruszenia orazzapobieżenie wystąpieniu tożsamym lub podobnym Naruszeniom wprzyszłości, a także działań dyscyplinujących w stosunku do osoby, która dokonała Naruszenia. W przypadku Zgłoszenia niezasadnego, Jednostka kończy postępowanie oraz podejmuje odpowiednie kroki wobec Zgłaszającego w przypadku Zgłoszenia dokonanego w złej wierze.
    8. Zgłaszający, który zgłasza Naruszenie dokonane przez samego siebie, nie jest wyłączany z Działań następczych ani zwolniony z ewentualnej odpowiedzialności wynikającej z obowiązujących przepisów w zw. z dokonaniem Naruszenia. W przypadku odpowiedzialności pracowniczej Podmiot może jednak uwzględnić fakt zgłoszenia Naruszenia jako istotną okoliczność łagodzącą.
    9. Weryfikacja Zgłoszenia kończy się sporządzeniem raportu, który zawiera:
      1. dokładny opis Zgłoszenia i Działań następczych podjętych przez Jednostkę,
      2. wskazanie osób zaangażowanych w Naruszenie i ich rolę w ramach Naruszenia
      3. ostateczne ustalenia w zakresie informacji przekazanych w Zgłoszeniu
      4. ewentualne rekomendacje, o których mowa w ust. 7 powyżej.
    10. Raport, o którym mowa w ust. 9 powyżej, przekazywany jest niezwłocznie Zarządowi lub, jeśli Zgłoszenie dotyczy któregokolwiek z Członków Zarządu Podmiotu – Zgromadzeniu wspólników albo innej osobie lub jednostce w przypadku jego zaangażowania lub braku bezstronności.
    11. O wynikach weryfikacji Zgłoszenia powiadamia się Osobę, której dotyczy Zgłoszenie, z zastrzeżeniem zachowania poufności tożsamości Zgłaszającego.
    12. Zgłaszającemu przekazuje się Informację zwrotną na adres wskazany w zgłoszeniu lub w formularzu pod nr zgłoszenia jeśli zgłoszenie miało charakter anonimowy.
    13. Maksymalny termin na przekazanie Zgłaszającemu Informacji zwrotnej to 3 (trzy) miesiące licząc od dnia potwierdzenia przyjęcia Zgłoszenia lub – w przypadku nieprzekazania potwierdzenia – 3 (trzy) miesiące licząc od dnia upływu terminu na potwierdzenie przyjęcia Zgłoszenia.
  • 6 Ochrona ZgłaszającegoZakaz działań represyjnych
  1. Zgłaszający podlega ochronie określonej w niniejszym paragrafie od chwili dokonania Zgłoszenia, pod warunkiem, że w momencie dokonywania Zgłoszenia miał uzasadnione podstawy sądzić, iż informacja będąca przedmiotem Zgłoszenia, jest prawdziwa i stanowi informację o naruszeniu prawa.
  2. Podmiot zapewnia, że tożsamość Zgłaszającego oraz on sam są chronione przed Działaniem represyjnym, w szczególności poprzez:
    1. bezwzględny zakaz stosowania Działań represyjnych – działalnie takie jest zakazane również w sytuacji, gdy Naruszenie zostało zgłoszone w dobrej wierze, a gdy przeprowadzone postępowanie wyjaśniające wykazało, że Naruszenie nie wystąpiło,
    2. zapewnienie poufności (a w przypadku Zgłoszeń anonimowych – również anonimowości) i ochronę danych osobowych Zgłaszającego, na każdym etapie postępowania,
    3. zapewnienie poufności i ochronę danych osobowych Osób, których dotyczy Zgłoszenie,
    4. zapewnienie poufności i ochronę danych osobowych Osoby pomagającej w dokonaniu Zgłoszenia,
    5. zapewnienie poufności i ochronę danych osobowych Osoby powiązanej ze Zgłaszającym,
    6. informowanie pracowników i współpracowników Podmiotu oraz innych osób wykonujących czynności na rzecz Podmiotu o obowiązującym zakazie Działań represyjnych,
    7. wszczynanie odpowiedniego postępowania, w tym postępowania wynikającego z odpowiedzialności pracowniczej, cywilnego albo karnego, wobec każdego pracownika lub współpracownika lub innej osoby wykonującej czynności na rzecz Podmiotu, którzy próbują Działać represyjnie wobec Zgłaszającego, Osoby pomagającej w dokonaniu Zgłoszenia, Osoby powiązanej ze Zgłaszającym lub kogokolwiek, kto dostarcza informacji o Naruszeniu lub w inny sposób pomaga w prowadzeniu postępowania wyjaśniającego dot. Zgłoszenia.
  3. Ochrona poufności, o której mowa w ust. 2 powyżej, dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość ww. osób.
  4. Dane osobowe osób, o których mowa w ust. 2 powyżej, mogą zostać ujawnione jedynie:
    1. w takim zakresie, w jakim nie rodzi to ryzyka ujawnienia tożsamości ww. osób, lub
    2. za ich wyraźną i dobrowolną zgodą, lub
    3. wtedy, gdy takie ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem wynikającym z przepisów prawa w związku z postępowaniami wyjaśniającymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postępowaniami przygotowawczymi lub sądowymi prowadzonymi przez sądy, w tym w celu zagwarantowania prawa do obrony przysługującego Osobie, której dotyczy Zgłoszenie.
  5. Przed dokonaniem ujawnienia, o którym mowa w ust. 4 lit. c) powyżej, właściwy organ publiczny lub właściwy sąd powiadamia o tym Zgłaszającego, przesyłając w postaci papierowej lub elektronicznej wyjaśnienie powodów ujawnienia jego danych osobowych, chyba że takie powiadomienie zagrozi postępowaniu wyjaśniającemu lub postępowaniu przygotowawczemu, lub sądowemu.
  6. Osoba, o której mowa w ust. 2 powyżej, której dane osobowe zostały w sposób nieuprawniony ujawnione, powinna niezwłocznie poinformować o tym Jednostkę. Jednostka zobowiązana jest podjąć działania mające na celu ochronę tej osoby.
  7. Dokonanie Zgłoszenia nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa, z uwzględnieniem art. 5 Ustawy o sygnalistach, pod warunkiem że Zgłaszający miał uzasadnione podstawy sądzić, że Zgłoszenie jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z przepisami.
  8. W przypadku wszczęcia postępowania prawnego dotyczącego odpowiedzialności, o której mowa w ust. 7 powyżej, Zgłaszający może wystąpić o umorzenie takiego postępowania.
  9. Uzyskanie informacji będących przedmiotem Zgłoszenia lub dostęp do takich informacji nie mogą stanowić podstawy odpowiedzialności, pod warunkiem że takie uzyskanie lub taki dostęp nie stanowią czynu zabronionego.
  10. Nie można zrzec się praw określonych w niniejszym paragrafie ani przyjąć na siebie odpowiedzialności za szkodę powstałą z powodu dokonania Zgłoszenia. Nie dotyczy to przyjęcia odpowiedzialności za szkodę powstałą z powodu świadomego zgłoszenia nieprawdziwych informacji.
  11. Przepisy niniejszego paragrafu stosuje się odpowiednio do Osoby pomagającej w dokonaniu Zgłoszenia oraz Osoby powiązanej ze Zgłaszającym.
  12. Każdy Zgłaszający, który stał się celem Działań represyjnych lub podejrzewa, że może stać się celem takich działań, powinien taki fakt zgłosić do Członka Zarządu ds. AML lub, a jeśli zgłoszenie dotyczyło tego Członka – do Prezesa Zarządu14. Po otrzymaniu takiego powiadomienia, Podmiot niezwłocznie podejmuje kroki, mające na celu wyeliminowanie Działań represyjnych, dostosowane do zaistniałej sytuacji oraz wyciągnięcie konsekwencji w stosunku do osób odpowiedzialnych, w tym wszczęcie odpowiednich postępowań.
  13. Zgłaszający, wobec którego dopuszczono się Działań represyjnych, ma prawo do odszkodowania w wysokości nie niższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w gospodarce narodowej w poprzednim roku, ogłaszane do celów emerytalnych w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego, lub prawo do zadośćuczynienia.
  14. Przepisy niniejszego paragrafu stosuje się odpowiednio w stosunku do osób wykonujących czynności związane z realizacją przez instytucje obowiązane obowiązków, o których mowa w art. 74, art. 86, art. 89 i art. 90 Ustawy AML. Pracownicy oraz inne osoby wykonujące czynności na rzecz Podmiotu narażone na Działania represyjne są uprawnione do zgłoszenia Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej przypadków takich działań.

 

  • 7 Ochrona Osoby, której dotyczy Zgłoszenie
  1. Zgłoszenie może być dokonane wyłącznie w dobrej wierze. Zakazuje się świadomego składania nieprawdziwych Zgłoszeń. Zgodnie z treścią Ustawy o ochronie sygnalistów Osoba dokonująca Zgłoszenia nieprawdziwych informacji podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
  2. W przypadku  ustalenia  w  wyniku  weryfikacji  Zgłoszenia  albo  w toku Działań następczych,  iż  w  Zgłoszeniu  świadomie podano nieprawdę lub zatajono prawdę, Zgłaszający może  zostać  pociągnięty  do odpowiedzialności  porządkowej określonej w przepisach Kodeksu Pracy. Zachowanie takie może być również zakwalifikowane jako ciężkie naruszenie podstawowych obowiązków pracowniczych i jako takie skutkować rozwiązaniem umowy o pracę bez zachowania okresu wypowiedzenia. W stosunku do świadczącego pracę, usługi lub dostarczającego towary, na podstawie umowy cywilnoprawnej dokonania nieprawdziwego Zgłoszenia skutkować może  rozwiązaniem umowy i zakończeniem współpracy. Osoba, która dokonała Zgłoszenia, w którym świadomie podano nieprawdę lub zatajono prawdę nie korzysta z ochrony przewidzianej dla Zgłaszających.
  3. Osoba, o której mowa w ust. 2 powyżej, może zostać również pociągnięta z tytułu odpowiedzialności karnej lub cywilnej, w szczególności osoba, która poniosła szkodę z powodu świadomego Zgłoszenia nieprawdziwych informacji przez Zgłaszającego, ma prawo do domagania się od Zgłaszającego odszkodowania lub zadośćuczynienia za naruszenie dóbr osobistych.

 

  • 8 Rejestr zgłoszeń
  1. Każde Zgłoszenie podlega zarejestrowaniu w Rejestrze Zgłoszeń.
  2. Za prowadzenie Rejestru Zgłoszeń odpowiada Jednostka z upoważnienia Podmiotu.
  3. Rejestr jest prowadzony w wersji elektronicznej.
  4. Rejestr Zgłoszeń zawiera co najmniej:
  5. numer sprawy;
  6. przedmiot Naruszenia;
  7. dane osobowe Zgłaszającego oraz Osoby, której dotyczy Zgłoszenie, niezbędne do identyfikacji

tych osób;

  1. Adres do kontaktu;
  2. datę dokonania Zgłoszenia;
  3. informację o podjętych działaniach następczych;
  4. datę zakończenia sprawy.

 

  • 9 Dane osobowe
  1. Podmiot jest Administratorem danych osobowych zawartych w Zgłoszeniu oraz zgromadzonych w Rejestrze Zgłoszeń, tj. danych:
    1. Zgłaszającego, oraz
    2. Osoby, której dotyczy Zgłoszenie, oraz
    3. Osoby pomagającej w dokonaniu Zgłoszenia, oraz
    4. Osoby powiązanej ze Zgłaszającym oraz
    5. pozostałych osób, których dane podano w Zgłoszeniu lub, które zostały ustalone w toku prowadzonego postępowania wyjaśniającego lub dalszych Działań następczych, w szczególności danych obejmujących imię i nazwisko oraz dane kontaktowe ww. osób. W tym zakresie, Podmiot przetwarza ww. Dane osobowe zgodnie z Klauzulą informacyjną udostępnioną na stronie internetowej Podmiotu pod adresem https://bialtax.pl/polityka-prywatnosci/
  2. Dane osobowe podlegają ochronie przewidzianej przepisami RODO oraz ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych. Dane te przetwarzane są wyłącznie w celach i zakresie niezbędnym do weryfikacji Zgłoszenia oraz podjęcia Działań następczych.
  3. Dane osobowe przetwarzane w związku z przyjęciem Zgłoszenia lub podjęciem Działań następczych oraz dokumenty związane z tym Zgłoszeniem, a także dane osobowe oraz pozostałe informacje w Rejestrze Zgłoszeń są przechowywane przez Podmiot przez okres 3 (trzech) lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym zakończono Działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami. Podmiot usuwa dane osobowe oraz niszczy dokumenty związane ze Zgłoszeniem po upływie okresu przechowywania za wyjątkiem dokumentów stanowiących część akt postępowań przygotowawczych lub spraw sądowych lub sądowoadministracyjnych.
  4. Dane osobowe, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania Zgłoszenia, nie są zbierane, a w razie przypadkowego zebrania są niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 (czternastu) dni liczą od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.

 

  • 10 Informacje dotyczące zgłoszeń zewnętrznych
    1. Zgłoszenie może w każdym przypadku nastąpić również do Rzecznika Praw Obywatelskich lub Organu publicznego, z pominięciem Procedury. Dokonywanie zgłoszeń zewnętrznych będzie możliwe począwszy od dnia 25 grudnia 2024 roku.
  1. Zgłoszenie dokonane do Rzecznika Praw Obywatelskich lub organu publicznego z pominięciem zgłoszenia wewnętrznego nie skutkuje pozbawieniem Zgłaszającego ochrony gwarantowanej przepisami Ustawy  o  ochronie  sygnalistów.
  2. Aktualną informację na temat sposobu i trybu dokonania zgłoszenia zewnętrznego można znaleźć na stronach internetowych właściwych Organów publicznych, w tym Rzecznika Praw Obywatelskich.
  3. Celem Podmiotu jest zwiększenie efektywności wykrywania nieprawidłowości i podejmowania skutecznych działań w celu ich eliminowania i skutecznego zarządzania ryzykiem oraz wzrostu zaufania wśród pracowników, współpracowników i innych osób wykonujących czynności na rzecz Podmiotu, w związku z czym Podmiot zachęca do dokonywania zgłoszeń wewnętrznych na podstawie Procedury.
  • 11 Postanowienia końcowe
    1. Osoba, której udowodniono dokonanie Naruszenia podlega odpowiedzialności pracowniczej, cywilnej lub karnej.
    2. Za wdrożenie niniejszej Procedury, jej stosowanie i aktualność zawartych w niej zapisów odpowiada Zarząd Podmiotu.
    3. Wszyscy pracownicy Podmiotu oraz osoby współpracuje z Podmiotem na podstawie innych umów niż umowa o pracę, obowiązani są do stosowania Procedury.
    4. Procedura wchodzi w życie po upływie 7 (siedmiu) dni licząc od dnia podania jej do wiadomości osób wykonujących pracę w sposób przyjęty w Podmiocie.
    5. Osobie ubiegającej się o pracę na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji, lub pełnienia służby Podmiot przekazuje informację o Procedurze wraz z rozpoczęciem rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy.

 

 

Zgłoś nieprawidłowość